12 + 1 tipp, hogy sikeres webdesigner legyél
2024-03-18 03:03
A webdesignerek gyakran csak a gyakorlati tudásukra összpontosítanak, azt fejlesztik: erős Photoshop-ismeretre tesznek szert, vagy éppen a jQuery mestereivé válnak. Pedig ahhoz, hogy ebben a munkában sikeres legyél, a piac ma már többet követel a naprakész technológia ismereténél és egy egyedi design megalkotásánál. A következőkben néhány olyan nagyon fontos dologról lesz szó, amit minden webfejlesztőnek érdemes észben tartania, amikor elkezdi kiépíteni a szakmai karrierjét.
Egy kezdő webdesignernek tisztában kell lennie saját erősségeivel és gyengeségeivel: nem árt tudnia, miket kell fejleszteni magában ahhoz, hogy sikerre vigye a vállalkozását. Általában ezek olyan készségek, amiket nem lehet gyorsan egy könyvből vagy az iskolapadban megtanulni, az elsajátításukhoz sok idő és tapasztalat szükséges. Az alábbi tippek gyakorlati segítséget nyújtanak a webdesigner karrier felfuttatásában.
1. tipp: Hatékony kommunikáció
A hatékony kommunikáció a mai világban minden területen nagyon fontos, de különösen az a webfejlesztő életében, hiszen az ügyféllel, művészeti vezetővel vagy a fejlesztővel való kommunikáción múlhat a projekt sikere.
Webdesignerként képesnek kell lenned arra, hogy értelmesen beszélj a designnal kapcsolatos terveidről, hogy meg tudd indokolni a döntéseidet, és kifejtened, hogy azok miért támogatják az ügyfél üzleti tevékenységét. Sok vita vagy nézeteltérés megelőzhető, ha eredményesen kommunikálsz: ez nem csak a siker, a túlélés kulcsa is.
2. tipp: Tudd eladni magad
Szokták mondani, hogy kicsi a világ, de ennek a szakmának a világa a dzsungelhez hasonló: farkastörvények uralják. Rengeteg a versenytárs, és nem is várható, hogy kevesebb lesz, így csak az érvényesülhet benne, aki alkalmazkodik.
Annak érdekében, hogy webdesignerként kiemelkedj a tömegből, az embereknek tudniuk kell rólad és a szakmai hozzáértésedről. Számos út áll előtted, hogy ezt elérd. Bármilyen gerillamarketing-eszközt igénybe vehetsz, bátran használd a közösségi médiát vállalkozásod reklámozására, de az offline világban is teret nyerhesz egy jó szórólappal, névjegykártyával. Az biztos, hogy ha egy kényelmes székben ülve várod, hogy jöjjenek az ügyfelek, sosem leszel sikeres.
3. tipp: Tervezz, mielőtt tervezel
Ismerős az a helyzet, hogy ülsz a gép előtt, és várod az ihletet egy munkával kapcsolatban? Ha igen, van egy jó hírem: már egy kevés előretervezés is sokat segíthet abban, hogy inspirációt gyűjts. Ezért nagyon fontos a tervezés és egy kis kutatás, mielőtt belevágsz az arculat- vagy webtervezési folyamatba. Olyanokra gondolok, mint:
- nézz utána az ügyfélnek
- kérdezd ki, hogy mit vár el a webes megjelenésétől
- nézd meg a versenytársait, és vizsgáld meg az iparági tendenciákat
Ez a fajta tervezés a kevésbé érdekes része a webdesign folyamatnak – sok webdesigner hajlamos is kihagyni –, de tartsd szem előtt, hogy ezekkel az előkészületekkel pénzt, időt és erőforrást spórolhatsz meg.
4. tipp: Értékeld a saját munkádat, és kérj visszajelzést
A webdesigner munkája mindig az adott projekt értékelésével és elemzésével zárul. A kreatív szakemberek fontos tulajdonsága, hogy elfogadják a negatív visszajelzéseket is, és képesek azokat konstruktívan felhasználni a jövőbeli munkájuk során. A webdesigner legnagyobb kritikusa azonban saját maga.
Árgus szemekkel keresd a hibát a saját munkádban, az ördög ügyvédjeként ítélkezz a saját weboldaladról, és figyeld, hogy munkád odatalál-e a célközönséghez. Az önkritika azért is fontos, mert ha külső szakértőt kérsz meg, hogy ellenőrizze a munkádat, az még több időt és költséget jelent.
5. tipp: Webdesigner légy, ne grafikus
Általános tévhit, hogy ha egy grafikus rendelkezik a megfelelő digitális ismeretekkel, akkor már webdesigner is lehet – és fordítva. A gyakorlatban kevesen dolgoznak papír alapú grafikusként és webdesignerként is egyszerre, ugyanis a webdesign és a grafika teljesen különálló terület, mindkettőnek megvan a maga szerepe, és mindkettő más-más szaktudást igényel. Mivel két teljesen különböző közegről van szó, ezért a célközönség is nagyban eltér, hiszen egy weboldal célja is alapjaiban különbözik a papír alapú grafika szerepétől.
Ha grafikus vagy, és szeretnél webes projektekben részt venni, el kell kötelezned magad a webdesign mellett, mélyen bele kell ásnod magad a webdesign tudományába a siker érdekében.
6. tipp: Tarts lépést a technológiával
Az informatika nagyon gyorsan fejlődik, amivel kihívás lépést tartani, ezért nagyon fontos, hogy mindig kövesd a szakmában bekövetkező változásokat. A legcélszerűbb, ha kiválasztasz egy órát a napodból – vagy egy napot a hetedből, és a tanulásnak szenteled. Ez az időszak csak arra legyen fenntartva, hogy a technológiai újdonságokról értesülj, hogy megtudd, mi az új, mi a trendi, és mi az, amit már jobb, ha hanyagolsz. Ha nem szeretnéd, hogy a versenytársak elvigyék előled a legjobb “fogásokat”, akkor erre is oda kell figyelned.
Jó módja annak, hogy naprakész maradj, ha megnézed, mi népszerű jelenleg a piacon. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy az eredetiséget fel kell áldoznod a trendek oltárán: az ötleteidet használd fel bátran, de dolgozz a legújabb építőelemekkel. A legelterjedtebb technikák és ötletek adaptálásával megismerheted azokat a trendeket, amelyeket az ügyfelek keresnek, és amiket más webdesignerek nyújtanak.
7. tipp: Ne hagyd figyelmen kívül a személyes képességeidet
A sikeres webdesigner egyik legfontosabb ismérve, hogy megfelelő személyes készségekkel rendelkezik. Az ehhez a szakmához szükséges tudás nagyon gyorsan változik, hetente jelennek meg új technológiák. Gyorsan meg kell tanulnod és magabiztosan kell alkalmaznod ezeket.
A többi webdesign-készség mellett fontos, hogy teljes mértékben megértsd az olyan témákat, mint a legmodernebb HTML5 nyelv, CSS trükkök használata a különböző böngészők támogatottsága miatt, keresőoptimalizálás (SEO) és Javascript a UI technikákhoz. Ha csak felületesen tanulsz ezekről a nyelvekről és lépést tartasz a fejlődésükkel, már az is hozzájárul ahhoz, hogy több ügyfelet szerezz.
8. tipp: Szerezz tapasztalatot
A piaci tapasztalatok néha még a tudásnál is fontosabbak a webdesigner életében. Akár a munkaadó, akár a potenciális ügyfél részéről, de szinte biztos, hogy felmerül a kérdés: mennyi gyakorlatod van, mely cégeknél és milyen projekteken dolgoztál. Minél szélesebb körű tapasztalattal rendelkezel, annál könnyebben érted meg az ügyfél elvárásait, és annál gyorsabban tudsz megfelelő webdesign megoldásokat ajánlani egy megbeszélésen.
Ha esetleg még suliba is jársz, ne várj arra, hogy vége legyen: vesd bele magad a webdesign világába, és ha még nem vagy biztos magadban, kezdd el kisebb projektekkel, egyszerűbb weboldalakkal. Hidd el, ezek a kezdeti tapasztalatok aranyat érnek a későbbiekben.
9. tipp: Légy jól szervezett
Akármilyen szakterületen dolgozol is, a szervezettség és a rend mindenhol fontos a határidők és feladatok ütemezése miatt, s ha több projekten munkálkodsz egy időben, akkor egyenesen kötelező. Rendezd mappákba a fájlokat a gépeden, nevezd el őket beszédesen. A szövegeket, képeket, grafikákat, videókat és hangfájlokat sorold be a megfelelő projektbe, és lehetőleg tartsd meg a korábbi verziókat. Készíts biztonsági mentést, és tárolj mindent felhőben.
A feladataidat oszd fel kisebb darabokra, adminisztráld, és rendelj hozzájuk határidőt. Ma már rengeteg feladatkezelő alkalmazás közül választhatsz a legegyszerűbbtől a komplexig, amelyek segítségével könnyebben átláthatod a feladataidat, és így a határidőket is könnyebb betartani. Ilyen például az Asana és a Trello.
10. tipp: Legyen üzleti érzéked
Ebben a szakmában, akár vállalkozóként, akár munkavállalóként dolgozol, üzleti szemlélettel kell rendelkezned. Egy sikeres webdesigner nem csak weboldalakat tervez az ügyfelei számára, a honlapkészítés mellett üzleti megoldásokat is kínál. Ha jó vagy egy cég marketingigényeinek megértésében, és azonosítani tudod a potenciális látogatók szükségleteit, biztosan ki tudsz emelkedni a versenytársaid közül.
Ha azonban úgy érzed, hogy a webdesign üzleti része nem igazán neked való, még mindig dönthetsz úgy, hogy egy nagyobb webstúdióba mész dolgozni, ahol a hozzád jobban illő feladatokkal foglalkozhatsz.
11. tipp: Legyél csapatjátékos
A webdesignkészítés általában nem magányos tevékenység. Akár egy nagy cégnél dolgozol, akár ügyfélnek, a csapatmunka elkerülhetetlen. Bár a webfejlesztő nem igényel nagy szakembergárdát, de ha például nem te fejleszted le a megtervezett weboldalt, akkor a fejlesztőkkel együtt kell működnöd, illetve a marketing- és SEO-szakemberek közreműködésére is számíthatsz a weboldal megtervezése során.
A jó csapatjátékosnak meg kell találnia a saját helyét és szerepét a projekt folyamatában, és támogatnia kell a társait. Ahogy a régi mondás tartja: több szem többet lát. Tanulj meg hatékonyan együttműködni másokkal, és figyelj a munkádra!
12. tipp: Tartsd frissen a portfóliód
A szakmai portfólió frissen tartása döntő fontosságú minden szakember számára, de a webdesigner egyedülálló problémával néz szembe: a munkájának folyamatosan naprakésznek kell lennie. Például egy posztertervező valószínűleg megtartja az 1980-as évekből származó portfólióját, mivel a tervek még mindig helytállóak, de gondolj bele, hogy nézne ki egy webdesigner portfóliója, ha az 1990-es évektől származó munkáit meghagyná benne?
A portfólió a legjobb felület arra, hogy bizonyítsd a képességeidet és esztétikai érzékedet, de ami még fontosabb, megmutathatod a potenciális ügyfeleknek, hogy az általad kínált webdesign megoldások a legújabb trendeket követik. Olyan portfóliót állíts össze, amely a webdesign minden aspektusát lefedi, beleértve a layoutot, a tartalomkezelést, a kompozíciót, a tipográfiát, a színeket, a technikákat és a tervezési okokat. A korábbi ügyfeleknek végzett munkáid teljes körű bemutatása nemcsak az ügyfelek megszerzésében segít, hanem abban is, hogy nyilvántartsd és nyomon kövesd a munkáidat.
+ 1:
Azon kívül, hogy egy webdesigner ízléses weboldalakat készít és óriási mennyiségű információt dolgoz fel a munkája során, az előtte álló kihívások mellett a szakmai karrierjét is hatékonyan kell kezelnie, mindazt, ami segíti sikerre vinni üzletét a tervezéstől a kivitelezésig, a marketingen keresztül a kommunikációig: a webdesignernek minden lépésnél körültekintőnek és profinak kell lennie.